Jak dobrać akumulator?
Czy dobór właściwego akumulatora jest prostym zadaniem? Teoretycznie tak. Wystarczy przecież zajrzeć do fabrycznej książeczki dołączanej do każdego samochodu. A co jeśli książeczki nie ma pod ręką? W teorii zużyty akumulator można po prostu wymienić na taki sam, ale nowy. We wspomnianej przed chwilą instrukcji znajdziemy typowe parametry optymalnej baterii, m.in. typ, rozmiar, pojemność, wartość prądu rozruchowego. Z doświadczenia wiemy, że nie warto stosować akumulatorów odbiegających od zaleceń producenta samochodu. Jeżeli jednak z jakiegoś powodu nie wiemy, czy słuszne będzie kupienie drugiego identycznego akumulatora, powinniśmy wziąć pod uwagę kilka przesłanek.
Po pierwsze: rozmiar
Może to banał, ale zanim skupimy się na innych rzeczach, musimy powiedzieć wprost: nowy akumulator przede wszystkim musi wpasować się w swoje miejsce. Niektóre akumulatory przykręcamy obejmą od góry, inne mocujemy przy użyciu tak zwanej „stopki”. Ważne, by w czasie jazdy bateria naszego auta pozostawała na swoim miejscu. To dlatego wysokość, szerokość i długość akumulatora muszą być bardzo dobrze dopasowane do miejsca montażu. Pamiętajmy, by bieguny akumulatora były dobrane do instalacji elektrycznej samochodu. Wszelkie nasze wątpliwości z pewnością rozwieje profesjonalna hurtownia z częściami samochodowymi.
Po drugie: pojemność
Pojemność amperogodzin to jedna z dwóch najważniejszych wartości akumulatora. To ona określa jego pojemność prądową. Jeśli nic nam to nie mówi, to pamiętajmy ogólną zasadę, według której im więcej w samochodzie odbiorników prądu, tym większa musi być pojemność baterii. O ile zwykłe samochody mają zbliżony pobór prądu, o tyle w przypadku samochodów dostawczych, autobusów czy ciężarówek jest on znacznie większy. Każde dodatkowe światełko i liczne obrysówki, w które wyposażona jest naczepa, stanowią odbiornik, któremu akumulator musi podołać. Zakup akumulatora o największej dostępnej pojemności nie będzie dobrym rozwiązaniem, ponieważ alternator nie będzie w stanie go należycie naładować. Według jednej ze szkół maksimum, na jakie możemy sobie pozwolić, to założenie akumulatora o pojemności 10% większej od fabrycznej.
Po trzecie: to na pewno akumulator?
Zużyty i skrajnie wyładowany akumulator z pewnością nadaje się tylko do wymiany. Zanim zamontujemy fabrycznie nową sztukę, upewnijmy się, że nie istnieją żadne czynniki zewnętrzne, które mogą wpłynąć na jego żywotność. Temat wart jest uwagi tym bardziej, gdy dotychczasowa bateria uległa zbyt szybkiemu zużyciu. Być może problem tkwi w instalacji elektrycznej, która pozwala na „lewy” odpływ prądu nawet podczas postoju samochodu. A może doszło do usterki alternatora? Jeśli jesteśmy pewni, że nic z tych rzeczy nie ma miejsca, możemy z czystym sumieniem przystąpić do montażu nowego akumulatora. Z tyłu głowy warto mieć jednak fakt, że jego gwarancja nie obejmuje uszkodzeń wynikających z usterek układu elektrycznego naszego pojazdu. W razie wątpliwości zgłoś się do nas – od lat dobieramy najlepsze części do busów Warszawa. Stolica jest tylko jednym z miast, w którego okolicy prężnie działamy.