Tanie projektowanie logotypów czy warto takie zamawiać?
Każda agencja reklamowa oferuje usługi różnej jakości. Co więcej, niekoniecznie każda z nich musi proponować klientom to samo. Ich oferty różnią się też cenami. Niektórzy chcąc zaoszczędzić, szukają agencji, która wykona im tanie logo. Dużo jednak mówi się na ten temat. Pytanie więc, czy warto oszczędzać na firmowym znaku?
Tanie projektowanie logo – na czym polega usługa?
Zwykle tak jest, że agencja kreatywna reklamowa, która oferuje tani projekt logo, przeważnie posługuje się szablonami. Tworzy ten firmowy znak w oparciu o gotowy już zarys, przez co dopiero powstały, nie różni się zbyt mocno od innych firmowych znaków, już istniejących. Projektant czy agencja reklamowa, która tworzy tanie logo, nie poświęca zbyt dużo czasu na pracę. Najczęściej wykonuje je powierzchownie, bez większego zaangażowania. W końcu, skoro oferuje tanie logo, by móc utrzymać swoją firmę, musi wykonać tych znaków jak najwięcej. W związku z tym, tym bardziej nie będzie skupiał się zbyt mocno na danym projekcie. Tanie logo przeważnie oferują początkujące agencje, które jeszcze nie nabyły doświadczenia albo młodzi graficy, którzy w ten sposób dorabiają do podstawowej pensji. Bardzo często projektant tworząc logo firmy tanim kosztem, ogranicza ilość poprawek do minimum. Trzeba więc poważnie zastanowić się nad tym, czy faktycznie jest sens decydować się na tanie projektowanie logo firmy.
Niezły i tani projekt logo – główne zalety i wady
Tani projekt logo firmy ma swoje zalety, jak i wady. Plusem na pewno jest przystępna cena, którą jest w stanie zaakceptować większość zamawiających. Jednak to by było na tyle. Czasem z racji faktu, iż projektant czy agencja reklamowa nie przykłada się zbyt mocno do projektu i tworzy go szablonowo, czas jego pracy jest dość krótki. To można więc też uznać za zaletę taniego projektu. Należy więc przejść do wad, których jest zdecydowanie więcej. Profesjonalne logo i niska cena to dwie zupełnie inne sprawy, które nie mogą iść w parze. Tani znak firmowy nie ma tego czegoś, czym mógłby wyróżniać się na tle konkurencyjnych znaków firmowych. Często przypomina inne logotypy. Różni się jedynie drobnymi elementami i przede wszystkim kolorem. Tanie projekty logo mogą być nawet niedopracowane. Ktoś, kto oferuje te usługi w tak niskich cenach, musi to robić z jakiegoś powodu. Warto więc się nad tym zastanowić. Nawet tracąc kilkaset złotych na projekt od amatora, po prostu jest tych pieniędzy szkoda. Lepiej dopłacić i zamówić profesjonalny znak firmowy, który wykona doświadczona agencja brandingowa.
Księga znaku logo – tworzyć czy rezygnować?
Tani projekt logo często wiąże się z samym znakiem firmowym. W ramach danej usługi nie jest tworzona księga znaku. A szkoda, ponieważ jest bardzo pomocna. Jest pomocna przy tworzeniu innych materiałów reklamowych, elementów identyfikacji wizualnej. Dzięki niej wiadomo, jak posługiwać się danym logo, w jakich kolorach można ten znak stosować, w jakich rozmiarach. Wiele osób nie zdaje sobie sprawy z tego, że są pewne ograniczenia w stosowaniu rozmiarów tego znaku. Zbyt małe może być trudne do rozczytania, rozpoznania. Wielkie zaś może stracić sens. Dlatego tworzona jest księga identyfikacji wizualnej obejmująca kwestię logo firmy, by można było z łatwością znakiem tym się posługiwać. Oczywiście sprawa rozmiaru to tylko przykład. Jest wiele innych obszarów, których księga ta dotyczy. Chodzi tu między innymi o kolorystykę, możliwość stosowania na konkretnych materiałach reklamowych itd. Zresztą wystarczy zlecić jej wykonanie profesjonaliście, by się o tym przekonać. Warto więc, by decydując się zarówno na księgę znaku, jak i projekt samego logo, wybrać profesjonalną agencję.
Projektowanie graficzne logo i tworzenie księgi znaku to poważna sprawa. To czynności dla profesjonalistów. Powinny nimi zająć się agencje reklamowe, które mają doświadczenie w tego typu rzeczach. Trzeba tylko spodziewać się, że usługi te wcale nie będą tanie. Tanie logo to strata pieniędzy i czasu. Bez sensu jest też robić sobie nadzieję na coś efektownego, dobrego, kiedy są na to marne szanse. Za niską ceną usługi przeważnie przemawia niska jakość wykonania lub inne ograniczenia. Zdecydowanie lepiej zainwestować w profesjonalny znak, który będzie dobrze służył firmę i kreował wizerunek na wysokim poziomie.